نکات کلیدی درباره عکاسی پرتره
عکاسی پرتره ازجمله فنونی است که تکنیک های ظریفی در بیان اهداف عکاسی از چهره را شامل میشود. بدین معنا که هدف از عکاسی پرتره را بایستی درنظر داشته باشیم تا بتوانیم با توجه به برداشت ذهنی، عکس خوبی خلق کنیم. دراین مقاله قصد بر آن است نکات کلیدی عکاسی پرتره را برای شما بازگو کنیم
حالات چهره سوژه
از نکات اولیه عکاسی پرتره قبل از تنظیم نور، دوربین، لنزها و هرآنچه که مرتبط با تجهیزات عکاسی میشود، توجه به حالت صورت و چهره سوژه است. درواقع حالات صورت نمایانگر مفهوم درونی عکس است. حالت سر، نوع نگاه و نحوه لبخند تماما بیانگر یک نوع حالت روحی روانی را می تواند به بیننده القاء کند. برای نمونه در تصویر زیر سوژه نگاهش را به سمت گوشه سمت چپ بالا رو به سقف دوخته، لبهایی نیمه باز و سر کمی بالا گرفته شده است. تفسیر این تصویر علاوه بر ژست زیبای چهره، بیانگر نوعی نیایش، حالتی معنوی و معصومانه را به مخاطب منتقل میکند
در تصویر زیر چهره به حالت سه رخ روبروی دوربین قرار گرفته است. نوع نگاه کمی اصطلاحا زیرچشمی و شیطنت آمیز دارد. لازم به ذکر است حالت سه رخ در عکاسی پرتره، از محبوبترین ژستهای چهره است که به وفور عکاسان از آن بهره میگیرند. زیبایی تصاویر سه رخ بدون شک زیباتر از تصاویر کاملا تمام رخ و یا نیم رخ است. البته در عکسهای دو نفره که طرفین به یکدیگر نگاه میکنند، تصویر نیم رخ بیش از سه رخ جوابگو است. بنابراین مهم همان هدف نوع بیان از عکاسی چهره است
درتصویر بعدی همانطور که ملاحظه می کنید مجدد از چهره سه رخ استفاده شده است. نوع نگاه رو به پایین، لبخندی کمرنگ و حالتی طبیعی به خود گرفته است. مشخصا در این تصویر هدف عکاس نمایانگر شادی نهان شده در سوژه و شکوهمندی و رضایتمندی است. بنابراین همانطور که گفته شد حالات چهره نقش اساسی در عکاسی پرتره دارد
نورپردازی در عکاسی پرتره
در تصاویر زیر حالات مختلف چهره را اعم از سه رخ، تمام رخ و نیم رخ مشاهده مینمایید. در هر سه عکس نورپردازی بطور کامل و از روبرو و طرفین بر صورت تابانده شده است. البته میتوان از نورپردازیهای متفاوت و تکنیکهای عکاسی مختلفی در زمینه نورپردازی مانند تکنیک رامبراند، نوردهی با تکنیک پروانه، نور یکطرفه و یا نور دهی از پشت سر با استفاده از کیتهای متفاوت نورپردازی استفاده کرد. اما دراینجا قصد نوردهی کامل چهره است که در تصاویر رویت می شود
برقراری ارتباط در عکاسی پرتره
برقراری ارتباط بدین معنا که عکاس بایستی در حین عکاسی بتواند ارتباط خلاقانه بصری مرتبط با بکگراند، فون انتخابی، نحوه نورپردازی و سوژهای که در آن قرار دارد، حاصل کند. به فرض مثال بایستی رنگ فون بکگراند متناسب با رنگ لباس و مو و نوع حالت سوژه باشد. به نوعی بایستی تصویر خلق شده، حس توازن و تعادل را در چشم بیننده میان عناصر دخیل در تصویر ایجاد کند. وجود هارمونی در فضای عکاسی متناسب با سوژه از عووامل مهمی است که بایستی در عکاسی پرتره مورد توجه قرار گیرد و بدین ترتیب میتوان هنر عکاسی را غالب بر صنعت عکاسی دانست
تنظیمات دوربین
تنظیمات دوربین، انتخاب لنزهای مناسب واید، تله و دیگر لنزهایی که کاربردی است در عکاسی پرتره از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. تفاوت فاصله کانونی لنزها تاثیرات متفاوتی در عکاسی پرتره بر جای میگذارند. لنزهای واید باعث دیدهتر شدن زاویه دید عکاس نسبت به محیط می شود حال آنکه لنزهای تله زاویه دید محیط را بسته نگاه میدارد. بنابراین بایستی بدانیم کاربرد هریک از لنزها چگونه است. ازسوی دیگر تنظیم سرعت شاتر دوربین، دیافراگم، نورپردازی، تنظیم دیگر تجهیزات عکاسی بایستی بهدرستی صورت گیرد. همچنین عکاسی پرتره در فضای آزاد در برخی مواقع نیاز به یونیت فلاش دارد که میتوانید علاوه بر نور روز از نورهای مصنوعی در فضای آزاد نیز بهره گیرید
عکاسی پرتره پرسنلی
ازدیگر نوع عکاسی پرتره، عکاسی پرسنلی و رسمی است. سادهترین شیوه برای عکاسان آماتور و ناشی آن است که میتوانید سرعت شاتر را روی حالت اتوماتیک قرار داده و کیتهای نوری را در جای مناسب همیشگی قرار دهید و بدین صورت با انتخاب لنز و فون مناسب میتوان بهراحتی تصویری از عکاسی پرتره و پرسنلی خلق کرد که اغلب اینگونه عکاسیها برای عکاسی پرسنلی و رسمی کفایت میکند. البته باوجود عدم تکنیکهای خلاقانه و هنری در عکاسی پرسنلی، بایستی نورپردازی به گونهای تنظیم باشد که به کل صورت نور تابیده شود و سایهای بر چهره باقی نگذارد. عکاسی پرسنلی چهره فرد بایستی به صورت تمام رخ روبروی دوربین قرار گیرد. نگاه مستقیم رو به دوربین و لبخند کمرنگ از دیگر ویژگیهای حالات چهره در عکاسی پرتره پرسنلی است. فون پشت سر سوژه معمولا از رنگ کاملا سفید و در برخی مواقع از فونهایی که دارای رنگهای تلفیقی هستند، استفاده میشود
جمعبندی پایانی
زاویه دید دوربین در عکاسی پرتره ازجمله جذابیتهای دنیای عکاسی است که عموم از دیدن تصاویر چهره خود با انواع مدلها و ژستها لذت میبرند پس چه بهتر که با رعایت نکات اساسی دانش عکاسی بتوان تصویری هنرمندانه با آمیزهای از خلاقیت و تکنیک خلق کرد. ذکر مجدد این نکته الزامی است که عکاسی و تصویربرداری، بیش از آنکه به عنوان یک صنعت به آن نگاه شود بایستی از آن به عنوان زیرشاخهای هنری یاد شود