logo

دسترسی سریع

از این قسمت می توانید به مطالب مهم سایت دسترسی داشته باشید
تماس با ما
تعرفه ها
آتلیه عروس
آتلیه
آتلیه عروس و داماد
info@uniquestudio.ir
09127998669
 

عقد ازدواج در ادیان و مذاهب مختلف

عقد ازدواج در ادیان مختلف

عقد ازدواج در ادیان و مذاهب مختلف

در این مطلب به بیان آداب رسوم عقد ازدواج در ادیان مختلف پرداختیم:

۱) عقد اسلامی

۲) عقد آریایی

۳) عقد مسیحی

۴) عقد کلیمی

ازدواج ایرانی اسلامی:

عقد ایرانی به شیوه ی امروزی آمیزه ای از آئین ایران باستان و آئین اسلام می باشد و هر کدام از وسایل مورد استفاده، معنای خاصی در فرهنگ زرتشتی دارند.

مانند آئینه شمعدان که نماد روشنایی است، ظرف عسل که به مناسبت شروع یک زندگی شیرین می باشد و منقل آتش برای دور نگه داشتن اهریمن و …

 

عقد ازدواج در دین اسلام:

از دیدگاه مسلمانان، ازدواج یک نوع قرارداد است که انجام آن بسیار پسندیده به شمار می رود. به طور کلی ازدواج امری مستحب و یا حتی مستحب موکد است که بعضا واجب نیز به شمار می رود. در نقلی از حضرت محمد، پیامبر اسلام آمده است که: هرگاه انسانی ازدواج کند، نصف دین خود را تکمیل نموده است و در جایی دیگر می گوید: ازدواج سنت من است؛ هرکس که از سنت من سرگرداند، از من نیست. همچنین بهترین و طبیعی ترین راه برای ارضای نیاز جنسی می باشد. از منظر برخی از مسلمانان حضور دو شاهد و ولی دختر (پدر و جد پدری) در هنگام عقد الزامی می باشد. شیعیان به نوع دیگری از ازدواج معتقدند که به ازدواج موقت یا صیغه معروف است که مدت این عقد به صورت توافقی است و در مدت زمان معین لازم الاجرا می باشد.

در هنگام ازدواج، مرد باید مالی را به زن ببخشد که به مهریه معروف است و مقدار آن به صورت توافقی می باشد.

عقد آریایی:

پیمان نوشاد (داماد) و اوروس (عروس):

عروس و داماد در ابتدا با بیان جملاتی درباره ی زیبایی چهار فصل، و سوگند به آنان؛ پایبندی خود به یکدیگر را ابراز می کنند و سپس داماد این کلمات را پس از “پیمان بان” بازگو می کند.

به نام نامی یزدان

تو را من برگزیدم، از میان این همه خوبان

برای زیستن با تو، میان این همه گواهان

بر لب آرم این سخن با تو

وفادار خواهم ماند

در هر لحظه، در هر جا

پذیرا می شوی آیا ؟

عروس نیز این جملات را بازگو می کند:

به نام نامی یزدان

پذیرا می شوم ، مهر تو را از جان ، هم اکنون

باز می گویم میان انجمن با تو، وفادار تو خواهم ماند

در هر لحظه ، در هر جا !

و سپس پیمان بان این پیوند خجسته را تبریک می گوید و نیایشی کوتاه را به زبان می آورد

عقد ازدواج در دین مسیحی:

از دیدگاه مسیحیان یکی شدن مرد و زن در ازدواج، نشانه ای از الطاف الهی و مسیح می باشد؛ در نتیجه ازدواج مجدد بعد از فوت همسر جایز نیست. کلیساهای کاتولیک و ارتدوکس ازدواج را یکی از شعائر دینی بر می شمردند. در دین مسیح طلاق به رسمیت شناخته نمی شود و هر فرد تنها می تواند یکبار ازدواج کند. ازدواج در مسیحیت امر بسیار مقدسی است اما دوری کردن از آن پسندیده تر می باشد. بدین دلیل که شخص مجرد می تواند تمام وجود خود را همچون مسیح در خدمت خداوند قرار دهد

عقد ازدواج در دین یهود:

از دیدگاه یهودیان ازدواج به معنای کمال انسانی می باشد و چنان که در کتاب پیدایش آمده است که “مرد پدر و مادر خویش را رها کرده و به زن خویش می پیوندد و یک تن حساب می شود”. از این رو گفته شده است که زن و مرد مجرد کامل نیستند و ازدواج تنها راهی ست که می تواند آنان را کامل کند. ازدواج کلیمیان دارای سه رکن اساسی می باشد:

کتوبا: که همان صیغه نامه می باشد که به صورت مکتوب است.

خوپا: که از نمادهای اصلی ازدواج یهودیان است. خوپا از چهار ستون چوبی تشکیل شده است که پارچه ای سفید روی آن را می پوشاند. خوپا نماد اولین خانه ای است که عروس و داماد در آن پا می گذارند.

بَدِکِن: رسمی است که بر اساس آن داماد بر زیر خوپا بایستی بر چهره ی عروس توری بگذارد

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت