چگونگی نورپردازی عروس در آتلیه
هنر عکاسی دارای سبکها و ژانرهای گوناگونی است که برای هر سوژه خاصی از یک نوع متفاوت نوردهی استفاده میشود. طبیعتا میزان و نوع نوردهی سوژه اگر فرد باشد با عکاسی از یک شیء بسیار متفاوت است. بهخصوص که در نورپردازی چهره سبکها و حالات مختلفی ازجمله سبک رامبراند، سبک پروانه، سبک ضدنور و غیره میتواند ایجاد شود اما اگر سوژه شیء باشد طبیعتا سبک نوردهی دارای عناصر دیگری است. ناگفته نماند که ابزار نوردهی در عکاسی تبلیغاتی، پرتره، صنعتی با یکدیگر متفاوت است. درنتیجه عکاسی در نگاه اول غالبا هنری خلاقانه است و در وهله دوم جنبه صنعت پیدا میکند. حال آنکه اگر عکاس دارای این هنر خلاقانه باشد میتواند به صنعت و تجارت آن نیز دست یابد اما قاعدتا بدون داشتن خلاقیت و استعداد نمیتوان از رقابت های موجود در صنعت عکاسی پیروز از میدان بیرون آمد
در این مقاله قصد داریم به انواع تجهیزات نورپردازی در آتلیه عروس و همچنین سبکهای متنوع نورپردازی عروس بپردازیم و ابزاری که در این حین استفاده میشود را برایتان بازگو کنیم
سافت باکس یا دیفیوژر
سافت باکس ازجمله مهمترین ابزاری است که در نورپردازی عروس مورد استفاده قرار می گیرد. سافت باکسها که به آنها دیفیوژر نیز گفته میشود، دارای سایزهای متنوعی بوده و پایههای آن با اهرمی کوچک به بالا و یا پایین هدایت شده و نسبت به میزان نور مورد نیاز ازسوی عکاس تنظیم میشوند
داخل هر سافت باکسی به دلیل پرتو نور خاص، دارای رنگ بهخصوصی مانند سفید، نقرهای و یا طلایی هستند که با توجه به رنگ درونی آنها، کاربرد گوناگونی دارند. برای نمونه نور در سافت باکسهایی که درونی طلایی و نقره ای دارند باعث بازتاب صد درصد نور شده و نور گرمی را از خود ساطع میکنند. همچنین در سافت باکسهایی که داخلشان سفید رنگ است، نور تنها به میزان ۹۸ درصد به سوژه میتابد
معمولا پُرمصرفترین سافت باکسها، دیفیژرهای نقرهای هستند که میتوان از آنها در شرایط متفاوت عکاسی استفاده کرد
پرتوافکن اسنوت
اسنوت مانند سافت باکس، ابزاری جهت نوردهی به سوژه است که در اتلیه برای عکاسی و همچنین در برخی موارد در هنگام فیلمبرداری از عروس و داماد در مکانهایی که فاقد نور مناسب است مانند فیلمبرداری از مراسم در منزل استفاده می شود. درواقع به نوعی تکمیل کننده ای جهت نوردهی فضاهای کم نور بکار برده میشود. همچنین درحین عکاسی صنعتی و تبلیغاتی نیز عکاسان از آن بهره مند میشوند. اسنوت ابزاری خرطومی مانند است که معمولا برای نوردهی یکطرفه سوژه با توجه به هدف و مقصود عکاس از بیان تصویر، بکار برده میشود
فونهای آتلیه
ازدیگر ابزار مهم کاربردی در اتلیه فون هایی هستند که باعث تلطیف نور به چهره فرد میشود. فونها به رنگهای سفید، مشکی، خاکستری پُرمصرفترین فونها در اتلیه بهشمار میروند. منتهای مراتب درهنگام عکاسی و نورپردازی در اتلیه عروس برای زیباتر نشان دادن تصاویر از فون های متنوع با طرحهای مدرن، کلاسیک، مناظر و … بستگی به سلیقه عکاس استفاده میشود
رادیو فلاش آتلیه
رادیوفلاش، ابزاری جهت هماهنگی همزمان نوردهی فلاشها با شاتر دوربین صورت میگیرد. درواقع با استفاده از کابلهایی دوربین به رادیوفلاش متصل بوده و همراه با صدای کلیک شاتر، نورها از رادیو فلاش بطور همزمان تخلیه میشوند
کاسه استاندارد و کاسه بکگراند
کاسه بکگراند همانطور که از نامش پیداست برای نوردهی پشت بکگراند از آن استفاده شده و باعث روشن نمودن بکگراند میشود
کاسه استاندارد نیز برای اندازهگیری میزان نور خارج شده از فلاشها استفاده و تعبیه میشود. درواقع کاسه استاندارد از پراکنده شدن نور فلاش ها جلوگیری به عمل میآورد
خیمه نور آتلیه
استفاده از لایت باکس یا خیمه نور، طبیعتا برای عکاسی از اشیاء استفاده میشود. خیمه نور در نوع عکاسی از اشیائی مانند گل عروس، کفش عروس و … در نورپردازی عروس کاربردهای فراوانی داشته و میتواند آن را هنرمندانه جلوه دهد. هریک از کناره های خیمه نور مانند یک سافت باکس عمل کرده که باعث بازتاب نور به سوژه میشوند
حال دراینجا به چند نمونه از سبکهای متنوع نورپردازی عروس میپردازیم
نورپردازی ۳ نقطه
یکی از اساسی ترین شیوه های نورپردازی شیوه نورپردازی سه نقطه ای می باشد. در این شیوه نورپردازی، سوژه مورد نظر (عروس) از سه زاویه مورد بازتاب نور قرار می گیرد. این سه نوقطه شامل نور کلیدی (یا اصلی)، نور پر کننده (سایه پرکن) و نور پشت (جداکننده) می باشد. شیوه ی تابش این نورها به صورت زیر است
نور اصلی: نور کلیدی یا نور اصلی از زاویه ۴۵ درجه نسبت به سوژه بازتاب می شود. شدت این نور بیش از ۲ نور دیگر است، در نتیجه باعث ایجاد سایه در قسمتی از سوژه می شود. از این رو به نور پر کننده برای پرکردن سایه نیازمند خواهیم بود
نور پرکننده: این نور از زاویه ۴۵ درجه نسبت به سوژه و در جهت مخالف نور اصلی تابیده می شود. شدت این نور از نور اصلی کمتر است. همان طور که در تصویر پائین مشاهده می کنید، سمت چپ سوژه تاریک تر از قسمت راست است، با این حال جزئیات این قسمت به خوبی نمایان است.۴
نور پشت: این نور دقیقا از روبروی نور اصلی و از پشت به سوژه بازتاب می شود. هدف از بازتاب این نور، جدا کردن سوژه از بکگراند می باشد. اگر پشت سوژه دارای بکگراند مناسبی بود، شما می توانید از تعداد بیشتری نور پشت استفاده کنید و جزئیات بکگراند را به شیوه ی موثرتری به تصویر بکشید
نوپردازی به سبک رامبراند
درواقع اینگونه نورپردازی عروس از نقاش مشهور هلندی رامبراند برگرفته شده است. در قسمتی از چهره نور به گونهای تابیده میشود که در قسمت دیگر آن نیمی از چهره در نور تاریک قرار گیرد و مثلتی روشن بر گونهی بخشی که در تاریکی واقع شده است، شکل گیرد
این حالت نوردهی بسیار چهره سوژه را طبیعی و ملموس نشان میدهد
نورپردازی تمام رخ
نور به تمام صورت با استفاده از سافت باکسها تابیده میشود. اگر نور به طور مستقیم ایجاد شود اغلب برای عکسهای پرسنلی کاربرد دارد اما اگر سافت باکسها را با استفاده از فیلترهای تلطیف کننده پوشانده و آنها را به کنارههای استودیو، به گونهای که بصورت مایل، نور به سوژه بتابد تنظیم کنیم، نورپردازی مناسب عروس را در آتلیه میتوان حاصل کرد
نورپردازی به سبک پروانهای
ازاین نوع نوردهی به ندرت استفاده میشود. درواقع نور از بالای سر به صورت تابیده و حالهای از پروانه را در زیر چشمها پدید می آورد. اغلب این نوع نورپردازی حس خوشایندی به مخاطب القاء نخواهد کرد